Kilka słów na temat inuliny

18Inulina to błonnik znajdujący się w niektórych warzywach, który ma zdolność rozpuszczania się. Bardzo bogatym źródłem inuliny jest czosnek, cebula i mniszek lekarski. Każdy rodzaj błonnika, w tym także inulina, jest niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego. Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi od 20 do 40 g. Im więcej błonnika i inuliny w diecie, tym lepiej. Inulina poprawia pracę układu pokarmowego, chroni przed zachorowaniem na raka jelita grubego, pobudza wytwarzanie dobrej flory bakteryjnej, ogranicza rozwój drożdżaków.

Dieta bogata w produkty zawierające inulinę chroni przed nadwagą, obniża poziom cukru we krwi i poziom cholesterolu. Przyczynia się także do lepszego wchłaniania wapnia.

Na rynku pojawiła się szeroka gama produktów, które są wzbogacane o inulinę. Jest ona dodawana do napojów, do jogurtów, keczupu, mlecznych deserów. Wybierając te produkty, dodając do potraw czosnek i cebulę, a ograniczając jedzenie fast foodów, możemy w znaczący sposób poprawić swój stan zdrowia.

Jak skutecznie zmniejszać ból menstruacyjny?

18Bóle menstruacyjne bywają wyczerpujące i mogą skutecznie zniechęcać do codziennej aktywności. Lekarze ginekolodzy potwierdzają: wiele kobiet w Polsce miewa problemy z silnymi bólami menstruacyjnymi, które mogą wręcz paraliżować. Co jest ich powodem? Powodem tych bólów są silne skurcze macicy, która w ten sposób złuszcza niepotrzebny nabłonek. Same bóle zależne są w dużej mierze od hormonów. Jak skutecznie walczyć z dyskomfortem? Wiele kobiet wykorzystuje termofor – powinien być on przykładany do brzucha – w ten sposób możliwe jest rozluźnienie mięśni macicy, co niweluje ból. Wiele pań stosuje metody ziołowe: napary oraz herbatki. Wśród najczęściej stosowanych wymienia się herbaty ze świeżych pędów malin. Najpopularniejszym środkiem przeciwbólowym są leki na bazie paracetamolu. Dla wielu kobiet to jednak niewystarczająca ochrona – wiele z nich sosuje silne leki przeciwbólowe na receptę. Ginekolodzy często przepisują również tabletki hormonalne dla uregulowania cyklu. Lekarze mogą zalecić również dodatkowe badania.

Czekolada

18 Czekolada, szczególnie gorzka wykazuje szereg korzystnych właściwości. Spożycie czekolady, powoduje wzrost poziomu przeciwutleniaczy w organizmie o około 20%, co jest wynikiem znacznie lepszym niż np. w przypadku czerwonego wina. Przeciwutleniacze przyczyniają się do opóźnienia procesów starzenia się, chronią organizm przed wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi m.in. za uszkodzenia komórek, powstawanie procesów nowotworowych, a także mogą przyczyniać się do rozwoju chorób serca. Należy jednak pamiętać, że korzystne efekty daje w tym przypadku jedynie spożywanie gorzkiej czekolady. Z kolei wszystkie gatunki czekolady przyczyniają się do podniesienia poziomu serotoniny we krwi. Serotonina jest hormonem odpowiedzialnym za wytwarzanie dobrego nastroju, poprawia humor oraz dodaje nam sił witalnych. Gorzka czekolada stanowi także cenne źródło magnezu, który bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Magnez sprzyja poprawie sprawności intelektualnej, a także korzystnie wpływa na przewodnictwo włókien nerwowych.

Zbyt dużo jedzenia

10592274_560143160757171_1159722750_n Współczesny świat, zwłaszcza ten zachodni, ma niebezpieczną tendencję do wyrzucania jedzenia. Łatwy dostęp do większości produktów sprawił, że kupuje się je często bez zastanowienia. A potem albo je się nieco na siłę, albo jedzenie wyrzuca. I tak w niektórych częściach świata panuje głód, a w innych marnowane są tony jedzenia. Jak ma się to do zdrowego trybu życia? Otóż jedzenie jest jego ważnym elementem. Dostarcza energii, bez której nie dałoby się żyć. Jednak ma ono obecnie kilka obliczy. Można kupować to przetworzone i tanie. Można także szukać droższych i bardziej wartościowych składników. Już do samych zakupów należy podchodzić rozważnie. Wybierając produkty lepszej jakości, trzeba za nie zapłacić więcej. Tym samym człowiek dwa razy się zastanowi najpierw zanim coś kupi, a potem z pewnością będzie chciał to wykorzystać. W ten sposób zmniejszy się również ilość wyrzucanego jedzenia. Bardziej świadomi konsumenci to także ogromna grupa, która może mieć wpływ na producentów żywności. I skłonić ich do wytwarzania produktów lepszych dla zdrowia.

Dlaczego warto jeść włoskie orzechy

10524883_544492292322258_537701751_nWłoskie orzechy są nie tylko przepyszną, ale przede wszystkim niezwykle zdrową przekąską. Po orzechy włoskie powinny często sięgać kobiety w ciąży. Kobietom w ciąży niezbędny jest kwas foliowy, a orzechy są jednym z najlepszych jego źródeł. Jedzenie orzechów włoskich polecane jest osobom na diecie bezmięsnej. Dla tych osób orzechy włoskie staną się jednym z bogatszych źródeł białka. W zasadzie orzechy powinni jeść wszyscy, dostarczają one kwasów tłuszczowych omega-3, dzięki czemu obniżają poziom złego cholesterolu, tym samym zapobiegają chorobom układu krążenia. Orzechy dostarczają wielu witamin w tym witamin z grupy B i witaminy E. Znajdują się w nich także składniki mineralne: poprawiający pracę mózgu fosfor, działający antystresowo magnez, dbający o układ kostny wapń. Wraz z garścią orzechów organizm otrzymuje także porcję cynku. Warto jeść nie tylko orzechy, w sklepach dostępny jest także olej orzechowy, który ma takie same cenne właściwości. Możemy kupić również ekstrakt z orzechów.

Jak skutecznie walczyć ze stresem

10615864_560143154090505_1221566007_nStres jest naszym codziennym towarzyszem. W walce ze stresem może nam pomóc właściwa dieta i metody relaksacyjne. Osoby, które żyją w nadmiernym stresie powinny sięgnąć po produkty zawierające duże ilości magnezu. Dobrym źródłem magnezu są orzechy, fasola, czekolada i kakao. Działanie antystresowe ma także potas. Jego źródłem są świeże pomidory oraz sok pomidorowy, banany, suszone figi i morele. Zadbajmy również o produkty bogate w witaminy z grupy B. Witaminy z grupy B znajdziemy w rybach, mięsie wieprzowym, wątróbce. Osoby żyjące w ciągłym napięciu nerwowym doraźnie mogą sobie pomóc sięgając po uspokajające zioła. Spośród ziół warto polecić herbatkę z melisy, napar z szyszek chmielu lub męczennicy krwistej. Działanie antystresowe ma również lawenda. Kąpiel z dodatkiem naparu lawendy wyciszy nas, uspokoi i pomoże zasnąć. W walce ze stresem pomagają techniki relaksacyjne. Bardzo skuteczne są ćwiczenia oddechowe i słuchanie relaksacyjnej muzyki. Antystresowo podziała na nas muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Grejpfrut – rajski owoc

10432360_529277607177060_1654565627_nGrejpfruty często nazywane są rajskimi owocami. Są to jedne z najbardziej korzystnie wpływających na organizm człowieka owoców. 90 % miąższu grejpfrutów stanowi woda, ale poza wodą grejpfruty dostarczają nam witamin i cennych minerałów. Są one jednym z najbardziej bogatych źródeł witaminy C, E i witaminy BB. Oprócz witamin grejpfruty zawierają flawonoidy, kwas foliowy i pektyny. W ich miąższu kryją się również cenne i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki mineralne: magnez, żelazo, cynk, potas. Zawarte w grejpfrutach składniki mineralne i witaminy działają bardzo korzystnie na układ krążenia, wspomagają pracę wątroby, podnoszą odporność organizmu. Zawarte w nich składniki wspomagają organizm w walce z infekcjami o podłożu wirusowym, bakteryjnym i grzybiczym. Oprócz tego owoce te zawierają bardzo małą liczbę kalorii, mogą więc wchodzić w skład diet odchudzających. Grejpfruty to owoce o niskim indeksie glikemicznym, stąd bezpiecznie, bez obawy o wzrost poziomu cukru, mogą po nie sięgnąć osoby z cukrzycą.

Budowanie rzeźby – jak wspomóc ten proces

Proces budowania muskulatury trzeba umieć odpowiednio przeprowadzić. Jeśli ktoś oczekuje spektakularnych wyników w krótkim czasie, to nie wystarczy sama dobrze dobrana dieta oraz odpowiednie, regularnie wykonywane ćwiczenia.
Konieczne będzie sięganie też po specjalne odżywki przeznaczone dla sportowców, pragnących zwiększyć siłę i moc swoich mięśni. Muszą więc one zawierać przede wszystkim białko. Ale też nie byle jakie, tylko takie świetnie przyswajalne. Generalnie najbardziej efektywne są odżywki z białkiem serwatkowym – to białko pochodzenia odzwierzęcego jest bowiem faktycznie świetnie wchłanianie i wykorzystywane przez organizm. Generalnie uważa się, ze tylko biało pochodzenia zwierzęcego ma taka moc, jest nie do zastąpienia.
Jednak w przypadku, gdy faktycznie szukamy jakichś alternatyw – jedyną możliwością są rośliny strączkowe, szczególnie soja. Możemy też znaleźć na półkach sklepów dla sportowców właśnie odżywki z tego typu składnikiem. One także wykazują dużą skuteczność.

Co to jest HMB?

HMB to inna nazwa hydroksymetylomaślanu, rozgałęzionego aminokwasu, który jest wynikiem przemian katabolicznych białek w ludzkim organizmie. Aminokwas HMB jest produkowany przez ciało człowieka w niewielkich ilościach – jest to związane z przemianami leucyny w inne produkty. Składnikiem powstającym niejako przy okazji jest HMB. Ten związek jest istotny przede wszystkim dla sportowców – musi być go pod dostatkiem, również w sytuacji rozpoczęcia intensywnych treningów, lub też podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń. HMB wpływa głównie na neutralizowanie katalizy włókien mięśniowych, czyli ich rozpadu. Ilość aminokwasu HMB wytwarzanego w ludzkim organizmie jest za mała – konieczne jest suplementowanie. HMB dostępny jest jako proszek do rozpuszczania w wodzie czy produktach nabiałowych, takich jak mleko. Co ważne HMB pobudza organizm do spalania podskórnej tkanki tłuszczowej, dzięki czemu jeszcze lepiej wyszczupla się sylwetka. Suplementowanie HMB jest wskazana dla początkujących sportowców.

Tauryna

6Tauryna to jeden z aminokwasów, a powstaje ona dzięki połączeniu metioniny oraz cysteiny. Należy przy tym podkreślić, że w przeciwieństwie do wielu innych aminokwasów, nie jest składnikiem białek ustrojowych.
Tauryna pełni inną, nie mniej ważną funkcję – jest niezbędna do tego, by białka mogły ulegać różnym przemianom. Co więcej, działa prozdrowotnie, nie tylko regulując poziom cukru we krwi, ale także zdecydowanie normując stężenie cholesterolu.
Niewielka ilość
Problem z tauryną jest taki, że mimo iż nasze ciało umie ją wytwarzać, to nie produkuje jej zbyt wiele. Skutkiem tego jej ilości są zdecydowane za małe w porównaniu do zapotrzebowania osób regularnie ćwiczących.
Zalety
Dzięki taurynie możliwe jest magazynowanie azotu w organizmie, działa ona także antykatabolicznie – czyli zapobiega destruktywnemu procesowi rozpadu mięśni.
Poprzez jej działanie ograniczona jest również produkcja serotoniny. To naturalny hormon kataboliczny, sprawiający że po pewnym czasie ćwiczeń zaczynamy odczuwać mocne znużenie.